Student Project van Lucas: de robot arm

Knowledge base

Veel studenten besteden in hun vrije tijd aandacht aan verschillende soorten projecten, van social drawing apps tot bots om sneakers te kopen of crypto te traden. Zo ook Lucas, die vorig jaar een robot arm met Arduino maakte.

Passie voor techniek

Lucas kan zich niet anders herinneren dan een passie voor techniek te hebben. Op de basisschool zette hij zijn eerste stapjes richting programmeren door met een plusklas in Scratch te werken, een visuele programmeertaal en website gericht op kinderen. Met zijn zinnen gezet op de bachelor Computer Science aan de TU Eindhoven heeft hij zich goed voorbereid. Zo deed hij online cursussen in Python en Java, een weekcursus HTML CSS en JavaScript en las hij thuis meerdere boeken over verschillende programmeertalen. De passie was altijd al aanwezig!

robot arm van LucasDe robot arm

Vorig jaar had Lucas samen met een vriendin het optimistische plan om een opruimrobot te maken, wat uiteindelijk in een robot arm is geresulteerd. Het stel realiseerde zich snel dat er veel meer kwam kijken bij het ontwikkelen van een opruimrobot, dus kozen ze om voor dit eerste project samen voor de meer haalbare robot arm. Lucas was verantwoordelijk voor het coderen, wat hij in Arduino deed. Zijn partner, met een meer grafische achtergrond, zorgde voor de ontwerpen zoals 3D-tekeningen.

Het werken in Arduino was nog helemaal nieuw voor Lucas, dus ging er veel tijd zitten in het leren van de taal. Gelukkig is de website van Arduino zelf erg hulpvol, even als de vele filmpjes op internet. Tijdens zijn stage bij Alten, waar hij mee liep met het ASML team, reageerde zijn collega’s enthousiast toen Lucas over zijn Arduino project vertelde, “Wij nemen Arduino apparatuur mee en dan gaan we samen oefenen met kleine projectjes.” Met deze praktische hulp en anderen hun robotarm modellen leerde Lucas Arduino steeds beter begrijpen.

Volledige bevestiging

Hoe Lucas terugkijkt op dit project? Lachend geeft hij toe dat hij nu denkt “goh, wat amateuristisch”, maar het is wel een project wat voor hem zijn studiekeuze heeft bevestigd. “Toen ik er mee bezig was wist ik het zeker, dit is wat ik wil doen.” vertelt Lucas. Na het werken met collega’s aan Arduino heeft hij zijn eigen Arduino Starter Kit gekocht met een projectboekje om nog meer te leren.

Al met al een leerzaam project voor Lucas en zijn vriendin, want naast lol hebben ze ook een beter beeld van programmeren gekregen. Zo werd het ‘trial-and-error’ waar ze veel over hadden gehoord nu echt realiteit: “We hebben voor de grijphaak alleen al 18 ontwerpen moeten maken” legt Lucas uit.

Zo blijkt maar weer dat side projecten van studenten enorm veel toegevoegde waarde kan leveren!